Wystawa studentów ASP | Kłącze / RHIZOME

Zapraszamy na wystawę studentów Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP zatytułowaną 𝗞ł𝗮̨𝗰𝘇𝗲 / 𝙍𝙃𝙄𝙕𝙊𝙈𝙀. Tytuł wystawy nawiązuje do koncepcji „ryzomu” Gille’a Deleuze i Felixa Guattari, organicznej, wielokierunkowej, niehierarchicznej struktury. Osoby uczestniczące w wystawie badają synergiczne relacje między naturą a sztuką, ukazując je jako dynamiczne, wielowarstwowe przestrzenie podlegające organicznemu i częściowo nieprzewidywalnemu procesowi twórczego wzrastania.
Osoby uczestniczące:
Stanisław Artman, Clément Bartholeyns, Tom Blank, Jan Gonciarz, Kalina Gronczyńska, Camille Ledure, Henri Lefebvre, Žiga Lovšin, Aleksandra Machalewska, Adrián Millán, Bruno Müller, James Weiss, Nela Wzorek, Bronia Zamachowska

Kłącze / RHIZOME
Wystawa dostępna jest na podstawie biletu wstępu do Ogrodu w każdy weekend i dni świąteczne w godzinach dostępności szklarni: 10.00 – 15.00 | do 9 marca 2025 r.
Ostatnie wejście o godz. 14.20
Kasa czynna jest do godz. 14.00
Kuratorka: dr Antonina Konopelska
Katedra Praktyk Artystycznych, Wydział Wzornictwa,
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Wystawa w ramach roku tematycznego 2025 #ARTYSTYCZNYBOTANICZNY w Ogrodzie Botanicznym UW.

Początek / Koniec
Bronia Zamachowska i James Weiss

Przestrzeń gniazdowania
Žiga Lovšin i Bruno Müller

Połączenia
Camille Ledure

Ławica Idoli
Nela Wzorek

Spektrum
Kalina Gronczyńska

My – Drzewo
Jan Gonciarz

Ślad Ziemi / Ciała
Henri Lefebvre

Pozorne Koralowce
Tom Blank

Nasza roślina przyszłości
Camille Ledure

Gabinet osobliwości
Clément Bartholeyns

The city with(out) us
Adrián Millán

Nasza roślina przyszłości
Camille Ledure

Synergia
Kalina Gronczyńska

Ławica Idoli
Nela Wzorek

Mors Janua Vitae
Stanisław Artman
W świecie roślin kłącze to przekształcona podziemna łodyga, która zwykle penetruje podziemny świat gleby. Pozwalają roślinie trwać lub rosnąć w utajeniu niejednokrotnie przez bardzo długi czas, a pędy roślin mogą pojawiać się w nieoczekiwanej chwili, bądź w nieoczywistych miejscach. Na wystawie, kłącza wrastają niepostrzeżenie w nasze serca i umysły.
Przekonajcie się sami!

Aleksandra Machalewska – Ofelia
Instalacja audiowizualna, loop
Wideo ukazuje autorkę pracy unoszącą się w wannie wypełnionej wodą, w zaciszu intymnej przestrzeni łazienki. To subtelne, a zarazem emocjonalne ujęcie nawiązuje do postaci Ofelii z Hamleta.
W pracy Aleksandry Machalewskiej Ofelia przestaje być jedynie symbolem uległości wobec losu, stając się podmiotem introspekcji i przemiany.
Autorka, dryfując w częściowym zanurzeniu, zdaje się balansować między światem rzeczywistym a wyobrażonym, tworząc obraz kobiecej siły, która redefiniuje narzucone jej role.
[…] Artystka subtelnie nawiązuje do wideo Pipilotti Rist „Ever is over all”, poruszającego temat kobiecości reinterpretowanej jako siła, w którym młoda kobieta z dziecięcą radością beztrosko rozbija okna zaparkowanych samochodów za pomocą drewnianego kwiatu trytomy groniastej.
Aleksandra Machalewska w Ofelii odtworzyła rzeźbiarsko właśnie ten kwiat. Delikatne ruchy wody wokół artystki trzymającej trytomę symbolizują wolność i regenerację, tworzą medytacyjną przestrzeń, w której redefiniowane są tradycyjne narracje o kobiecości.
Woda odgrywa tu kluczową rolę – to zarówno zagrożenie, jak i przestrzeń oczyszczenia, wolności i odnowy.
Gabinet osobliwości
Clément Bartholeyns
Obiekt interaktywny, 160 x 200 x 50 cm
Clément Bartholeyns reinterpretuje historyczny Wunderkammer tworząc obiekt interaktywny. Punktem wyjścia dla pracy stała się starannie odrestaurowana zabytkowa komoda pochodząca z archiwum Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
W wybranych szufladach artysta umieścił artefakty inspirowane naturą, które łączą świat przyrody z ludzką potrzebą katalogowania, kolekcjonowania, zachwytu nad pięknem oraz utrwalania wspomnień w materialnej formie. Jednym z umieszczonych w komodzie przez artystę elementów jest rola papieru, na której odwiedzający mogą zapisywać swoje odpowiedzi na pytania postawione przez twórcę.
Te refleksyjne pytania mają zachęcić do dialogu o naturze, pamięci oraz relacji człowieka z roślinami. Dzięki zapisanym myślom odbiorcy współtworzą narrację, czyniąc gabinet zarówno skarbcem naturalnych artefaktów, jak i przestrzenią wspólnej refleksji i intelektualnej wymiany.
Obiekt zaprasza do ponownego przemyślenia aktu kolekcjonowania — działania związanego z nauką, sztuką i ludzką ciekawością. Gabinet zmienia się, ewoluuje wraz z historiami przekazywanymi przez odwiedzających.
Otwórz szufladę i zostaw swój ślad w tej rozwijającej się kolekcji wspomnień i refleksji.


Połączenia
Camille Ledure
Obiekt, 80 x 50 cm
Instalacja wykonana z cienkich metalowych drutów dzierganych przez artystkę na szydełku, delikatnie oplatająca i łącząca wybrane rośliny w przestrzeni szklarni Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Lekkość formy podkreśla ulotność i subtelność procesów zachodzących w naturze.
Dzieło inspirowane jest niewidzialną siecią komunikacji między drzewami, która odbywa się za pośrednictwem lotnych związków organicznych (VOC). VOC to substancje chemiczne umożliwiające roślinom wymianę informacji. Dzięki nim rośliny mogą ostrzegać się wzajemnie przed zagrożeniami takimi jak atak szkodników, czy koordynować zbiorowe reakcje na stres środowiskowy. Instalacja symbolizuje tę niewidzialną wymianę sygnałów, która odbywa się poprzez powietrze, tworząc niewidoczną, ale fundamentalną sieć współzależności w naturze.
Praca zwraca uwagę na istotne procesy zachodzące w ekosystemach, podkreślając jednocześnie wagę harmonii i współpracy w środowisku naturalnym.
Spektrum
Kalina Gronczyńska
Obiekt, szkło, farba, światło
Instalacja nawiązuje do zjawiska rozszczepienia światła białego w celu wyodrębnienia długości fal (niebieskich i czerwonych) kluczowych dla procesu fotosyntezy. Czerwone i niebieskie światło są podstawowymi długościami fal pochłanianymi przez rośliny.
Praca, prezentując symbolikę światła w kontekście życia roślin. ma charakter zarówno edukacyjny, jak i estetyczny. Symbolika instalacji odnosi się do zależność życ…


Synergia
Kalina Gronczyńska
Cyjanotypia na materiałach z odzysku, obiekt
Artystka za pomocą cyjanotypii w efemeryczny sposób uchwyciła kształty roślin oraz subtelne oddziaływanie światła.
Wykorzystanie pociętych tekturowych opakowań produktów spożywczych jako podłoża podkreśla ważną rolę recyklingu i stanowi kontynuację zainteresowania Kaliny Gronczyńskiej użyciem odnawialnych materiałów w sztuce. Artystka zszyła moduły ze sobą, tworząc swoistą fotograficzną tkaninę. Instalacja nawiązuje do niematerialnej natury światła i wskazuje na jego znaczenie w życiu roślin i ludzi.
The city with(out) us
Adrián Millán
Ilustracja cyfrowa, instalacja,
60 x 85 x 100 cm
Adrián Millán eksploruje relacje pomiędzy przestrzeniami miejskimi a naturą. Wykorzystując środki cyfrowej manipulacji, wnętrze środka transportu publicznego zostaje przekształcone w przestrzeń, w której roślinność przenika przez podłogi, ściany i sufity.
Millán ukazuje intymność tego „naturalnego pasażu”, zestawiając monochromatyczne tło z bujną, zieloną roślinnością.
Projekt skłania do refleksji nad zacieraniem granic między naturą a przestrzenią urbanistyczną oraz w przekorny sposób stawia pytania o możliwości przyszłego projektowania miast, w których zrównoważony rozwój i harmonia z przyrodą staną się normą


Mors Janua Vitae
Stanisław Artman
Obiekt, 200 x 30 cm
Mors Janua Vitae to manifest świadomości ekologicznej ukazujący cykl przemiany materii i potencjał natury do odrodzenia.
Spalony blok drewna, noszący ślady niszczycielskiej siły ognia, został przekształcony w oś życia – na jego szczycie unosi się mgiełka wodna, która wspiera wzrost kiełkującej rośliny, a węgiel, będący efektem destrukcji, jest ukazany jako pierwiastek kluczowy dla odradzających się ekosystemów.
Ogień, który niszczy, staje się jednocześnie elementem budowy nowego życia.
Nasza roślina przyszłości
Camille Ledure
Działanie aktywizujące, warsztaty
Podczas warsztatów kreatywnych – osoby uczestniczące miały okazję wspólnie zastanowić się, jak mogłaby wyglądać roślinność przyszłości. Spotkanie rozpoczęło się spacerem po szklarniach Ogrodu Botanicznego, podczas którego Anna Albin – edukatorka z Ogrodu Botanicznego – opowiedziała o rozwoju i strategiach adaptacyjnych roślin.
Następnie część twórcza warsztatów, prowadzona przez Camille Ledure, umożliwiła uczestniczkom i uczestnikom omówienie i wyrażenie swoich wizji za pomocą języka plastycznego. Praca w grupach sprzyjała integracji uczestników z różnych grup wiekowych, podkreślając wspólnotowy charakter wydarzenia.
Wykorzystano materiały z recyklingu. Powstałe prace wzbogaciły wystawę Kłącze / RHIZOME, stając się częścią wielowymiarowego dialogu na temat przyszłości natury.
Wydarzenie odbyło się w szklarniach oraz w przestrzeni warsztatowej Ogrodu Botanicznego UW w styczniu 2025 roku pod opieką dydaktyczną dr Antoniny Konopelskiej.


Ślad Ziemi / Ciała
Henri Lefebvre
Obiekt, glina, 30 x 25 cm
Rzeźba – maska wykonana z gliny powstała z wykorzystaniem odcisku twarzy artysty i stanowi subtelne nawiązanie do połączenie człowieka z naturą. Widoczne w wyschniętej glinie pęknięcia i nierówności oraz struktura maski przypominają korę drzewa. Element odciśnięcia twarzy przez artystę przywodzi na myśl działania Any Mendiety, szczególnie jej cykl Silueta, w którym artystka fizycznie stapiała się z krajobrazem, tworząc odciski w ziemi.
W przeciwieństwie do Mendiety, Lefebvre nie wchodzi bezpośrednio w przestrzeń natury, ale używa gliny – naturalnego materiału – odciskając go na swoim ciele, w ten sposób tworząc intymny i introspektywny dialog z ziemią.
Henri Lefebvre podkreśla nierozerwalną więź człowieka z przyrodą – zarówno w wymiarze fizycznym, jak i duchowym. Prezentowana maska jest nie tylko śladem fizycznym, ale również symbolicznym – intymnym zapisem momentu połączenia artysty z materią organiczną, która od wieków towarzyszy człowiekowi jako podstawowy materiał twórczy.
W jej kruchości tkwi siła, przypominająca o delikatnej równowadze między ludzką obecnością a naturą.
My – Drzewo
Jan Gonciarz
Działanie, fotografia cyfrowa,
20 x 30 cm, 85 x 60 cm
Poszukiwałem swojego roślinnego „bliźniaka” – odzwierciedlenia lub, raczej, przeciwwagi. Szukałem drzewa, które produkowałoby dziennie tyle tlenu, ile ja zużywam, i mogłoby korzystać z dwutlenku węgla, który wydycham. Analizowałem dostępne dane, starając się ustalić parametry konkretnych gatunków, jednak wciąż nie mogłem znaleźć mojego drzewa. Któregoś dnia zmagań wyszedłem z domu na spacer, by odpocząć i nagle uświadomiłem sobie, że drzewo, którego szukałem, przez cały czas znajdowało się tuż za oknem.
Na naszej rodzinnej posesji rośnie stara jabłoń, ma prawdopodobnie 50-60 lat. Jabłoń ta odegrała niezwykle ważną rolę w moim życiu.
[…] Stopniowo opanowałem sztukę swobodnego poruszania się po całym drzewie. Każde wejście wyżej otwierało nowe perspektywy – mogłem z góry obserwować świat: naturę, przechodniów, zwierzęta czy przejeżdżające samochody. Wysokość, liście i gałęzie dawały poczucie bezpieczeństwa, bo pozwalały na pozostanie niezauważonym w trakcie obserwacji.
Kiedy teraz, po latach, wszedłem na jabłoń ponownie, jako dorosły, powróciły wspomnienia. Uświadomiłem sobie, ile radości, poczucia sprawczości i wiary w swoje możliwości zawdzięczam temu drzewu. Zrozumiałem też, że wiele osób ma w swoim życiu drzewa, które stały się świadkami i uczestnikami ważnych momentów ich rozwoju.
Znalazłem więc swojego roślinnego „bliźniaka” – towarzyszkę podróży.


Przestrzeń gniazdowania
Žiga Lovšin i Bruno Müller
Obiekt, rośliny, tkaniny z upcyklingu,
120 x 50 cm
Zainspirowani potrzebą człowieka do odnalezienia spokoju w bliskości natury, artyści rozpoczęli od zaprojektowania obiektu dla odwiedzających, przeznaczonego do odpoczynku podczas przebywania w szklarniach Ogrodu Botanicznego. Jednak podczas procesu tworzenia zwrócili uwagę na rośliny – na ich prawo do przestrzeni, życia i regeneracji. Instalacja składa się z organicznych form stworzonych z materiałów z recyklingu, które stanowią swoiste „gniazdo” – dom dla roślin.
Z tych tekstylnych, miękkich struktur wyłaniają się młode pędy, które w naturalny sposób adaptują formę i przekształcają je w swój habitat. Przestrzeń gniazdowania to subtelny dialog pomiędzy twórczością człowieka a procesami natury.
W świecie, w którym przestrzeń dla roślin coraz bardziej kurczy się pod naporem urbanizacji i industrializacji, Lovšin i Müller w symboliczny sposób proponują odwrotność tego trendu.
Rzeźba, nawiązując do procesów naturalnej regeneracji i współdziałania, symbolizuje nadzieję na przyszłość, w której przestrzeń dla życia – nie tylko ludzkiego – stanie się wartością nadrzędną.
Pozorne Koralowce
Tom Blank
Obiekty site-specific, grafika cyfrowa,
20 x 15 cm, 30 x 40 cm, 10 x 15 cm
Rzeźby z serii Pozorne Koralowce to rozważania na temat relacji między naturą a sztucznością. Stworzone za pomocą druku 3D, nawiązują do form raf koralowych.
Umieszczone wśród kaktusów i roślin pustynnych w szklarniach Ogrodu Botanicznego, stają się niczym relikty z innego, niemal obcego świata. […]
Niektóre z rzeźb zlewają się z otoczeniem, stając się niemal integralną częścią krajobrazu, podczas gdy inne wyraźnie odcinają się od niego, wprowadzając element niepokoju i zaskoczenia.
Ich wygląd, łączący cechy organiczne i techniczne, skłania do refleksji nad relacją między tym, co naturalne, a tym, co stworzone przez człowieka.
Obecność w pustynnej scenerii przywołuje na myśl obraz przyszłości, w której rafy koralowe będą istnieć jedynie jako skamieniałe fragmenty w suchych krajobrazach.
Praca skłania do refleksji nad płynnymi granicami między tym, co naturalne, a tym, co sztuczne, i zwraca uwagę na wpływ ludzkiej działalności na środowisko naturalne.


Początek / Koniec
Bronia Zamachowska i James Weiss
Instalacja audiowizualna
Początek / Koniec to instalacja wideo składająca się z ruchomych obrazów stworzonych z wykorzystaniem mikroskopu przez Bronię Zamachowską we współpracy z Jamesem Weissem, uznanym twórcą działającym z tym medium.
Abstrakcyjne niemal obrazy mikroskopowe przedstawiają fragmenty roślin i środowiska wodnego pochodzące z Ogrodu Botanicznego Umiwersytetu Warszawskiego.
Kompozycje mogą symbolizować zarówno początek, jak i możliwy koniec naszego świata. Przywodzą na myśl kosmiczne narodziny Ziemi i powstające na planecie życie lub możliwy obraz Świata po potencjalnym zniknięciu ludzkości.
Ścieżka dźwiękowa towarzysząca ruchomym obrazom składa się z trzech segmentów o zmieniającym się płynnie zabarwieniu emocjonalnym. Praca skłania do refleksji nad cyklicznością i ulotnością życia, jednocześnie poruszając kwestie ludzkiego wpływu na środowisko naturalne.
Ławica Idoli
Nela Wzorek
Instalacja, 120 x 150 cm
Ławica Idoli to wieloelementowa instalacja przedstawiająca dynamiczną kompozycję kolorowych form przypominających ławicę ryb, wykonanych ze zwiewnych, delikatnych materiałów pochodzących z recyklingu oraz z elementów podarowanych artystce przez członków lokalnej społeczności. Nela Wzorek stawia pytania o znaczenie „idoli” — zarówno jako obiektów fascynacji i kultu, jak i symbolicznych reprezentacji wartości, które kształtują nasze postrzeganie świata.
W pracy Wzorek idole te nabierają dodatkowego znaczenia, symbolizując potencjalne obiekty zainteresowania ryb zamieszkujących oczko wodne w szklarni Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
To karasie ozdobne, reprezentujące faunę w Ogrodzie Botanicznym, stają się według zamierzenia artystki głównymi odbiorcami instalacji. Udowodniono, że niektóre gatunki ryb rozróżniają różne odcienie barw, a część badań sugeruje, że mogą one preferować pewne kolory, np. czerwień czy pomarańcz, które kojarzą się z pokarmem.
Delikatny ruch materiału, z którego stworzone zostały rzeźby, współgra z ruchem wody znajdującej się w pobliżu instalacji.
Wykorzystanie materiałów z recyklingu nadaje pracy dodatkową warstwę znaczeniową, zwracając uwagę na potrzebę odpowiedzialnego podejścia do konsumpcji i ochrony zasobów naturalnych, fauny i flory.

Zapraszamy!
SZKLARNIE w sezonie zimowym dostępne są w weekendy i dni świąteczne w godzinach 10.00 – 15.00. Kasa jest czynna do godz. 14.00. Więcej na ten temat →
Weekendowe spacery z edukatorami przewidziane są dla osób indywidualnych.
Dla grup zorganizowanych przygotowaliśmy specjalną ofertę wycieczek – zainteresowanych prosimy o wiadomość na adres: wycieczki.ogrod@uw