
Artystyczny Botaniczny
14 maja
Piwonie drzewiaste
Piękno tych niezwykłych kwiatów zachwyca ludzi od starożytności. Historia ich uprawy rozpoczęła się ok. 4000 ...
Czytaj więcejPiękno tych niezwykłych kwiatów zachwyca ludzi od starożytności. Historia ich uprawy rozpoczęła się ok. 4000 lat temu w kraju ich naturalnego występowania, tj. w Chinach. Początkowo piwonie drzewiaste zdobiły tylko ogrody cesarskie, gdzie traktowano jej jako ważne rośliny lecznicze i ozdobne. Dopiero w czasach dynastii Tang (618-907 n.e.) piwonie zaczęły rozprzestrzeniać się w ogrodach niemal całego imperium.
Te barwne kwiaty pokochali również Japończycy, pomimo faktu, że na Wyspach Japońskich nie występuje żaden rodzimy gatunek piwonii drzewiastej. W VIII wieku n.e. zostały sprowadzone przez mnichów buddyjskich jako cenne rośliny lecznicze. Przez następne kilkaset lat piwonie drzewiaste sadzono w japońskich ogrodach świątynnych i dworskich jako rośliny ozdobne, ale ich uprawa stała się powszechna dopiero w okresie Edo (1603-1868). Głównymi ośrodkami uprawy i rozmnażania stały się miasta Tokio i Kioto, a także zachodnie prefektury nadmorskie Niigata i Shimane.
W sztuce japońskiej wiele kwiatów i zwierząt powiązanych jest w pary, które z kolei przyporządkowane są konkretnej porze roku. Piwonie drzewiaste symbolizują okres późnej wiosny i początek lata (odmiennie od astronomicznego lata w Europie, japońskie lato trwa od 5 maja do 6 sierpnia). Towarzyszącymi im zwierzętami są najczęściej paw, złoty bażant lub lew. Piwonia (jap. shakuyaku) była ulubionym kwiatem japońskiej arystokracji, która bardzo wysoko ceniła jej piękno i jej siły witalne jako rośliny. Symbolizowała dobrobyt i wysoką pozycję społeczną, była, podobnie jak w Chinach, kwiatem pomyślnego losu, ale też honoru i odwagi, stąd jej popularność jako motywu w tradycyjnym japońskim tatuażu. Z racji pozytywnej symboliki często pojawiała się jako motyw zdobniczy na kimonach ślubnych, w ceramice i elementach uzbrojenia takich jak tsuby samurajskich mieczy i maleńkie ozdobne zawieszki do kimon, zwane netsuke.
Najpełniej piękno kwiatów oddają japońskie drzeworyty ukiyo-e (tzw. obrazy przepływającego świata) przedstawiające “obrazy kwiatów i ptaków” zwane po japońsku kachō-ga (ka znaczy kwiat, chō znaczy ptak, ga znaczy obraz). Oprócz scen figuralnych i pejzaży, kachō-ga jest jednym z trzech najważniejszych tematów artystycznych w sztuce Dalekiego Wschodu.
“Obrazy kwiatów i ptaków” stały się w Japonii tematem ważnym i niezmiernie popularnym, ponieważ w wierny sposób ilustrowały buddyjską filozofię, głoszącą emanację Buddy w każdym, nawet najdrobniejszym przejawie życia – pojedynczym źdźble trawy, koniku polnym, wróblu czy zjawiskowo pięknej piwonii. Ich zmienność, kruchość, ulotne, przemijające piękno odbite na kartce papieru w formie barwnego drzeworytu stanowią kwintesencję sztuki japońskiej.
Największymi mistrzami gatunku kachō-ga stali się artyści epoki Edo, tacy jak: Utamaro Kitagawa (1753-1806), Katsushika Hokusai (1760-1849) i Utagawa Hiroshige (1797-1858). oraz tworzący w epoce Meiji: Watanabe Seitei (1851-1918) i Ohara Koson (1877-1945).
Ich prace cieszyły się w Europie wielką popularnością już od lat 60. XIX wieku i szybko stały się pożądanymi obiektami kolekcjonerskimi i niewyczerpanym źródłem inspiracji dla artystów. Japońskie drzeworyty podziwiali, zbierali i wykorzystywali jako źródło inspiracji (między innymi): Claude Monet, Vincent van Gogh, Auguste Rodin, a w Polsce: Leon Wyczółkowski, Józef Mehoffer i Wojciech Weiss.
Wraz z rokiem tematycznym – Artystyczny Botaniczny – prowadzimy cykl spacerów o powiązaniach sztuki z Naturą.
Tą historią podzieliła się Ewa Szachowska → – pasjonatka roślin i historii sztuki tak z wykształcenia, jak i z zamiłowania, pracująca w obu tych obszarach. Arteterapeutka, koordynatorka i autorka projektów edukacyjnych oraz wieloletnia współpracowniczka Fundacji Arttransfer (od 2013). Edukatorka w Centrum Edukacji Ogrodu Botanicznego UW.
Bibliografia
Anna Król, Wyczół w Japonii, inspiracje japońskie w twórczości Leona Wyczółkowskiego, Kraków 2012, manggha
Anna Król, Adam Organisty, Kachō-ga, Obrazy kwiatów i ptaków w sztuce Japonii i Zachodu, Kraków 2016, manggha
Artystyczny Botaniczny
14 maja
Piękno tych niezwykłych kwiatów zachwyca ludzi od starożytności. Historia ich uprawy rozpoczęła się ok. 4000 ...
Czytaj więcejArtystyczny Botaniczny
7 maja
Kariera malarska Rachel Ruysch rozpoczęła się w drugiej połowie XVII wieku, zwanego Złotym Wiekiem Kultury ...
Czytaj więcejArtystyczny Botaniczny
16 kwietnia
Tulipany zajmują pierwsze miejsce na liście uprawianych na świecie roślin ozdobnych. Skąd przybyły do Europy? ...
Czytaj więcejArtystyczny Botaniczny
1 kwietnia
Po roku roślin włóknodajnych i barwierskich, roku zapachowym i detektywistycznym przyszedł czas na kolejną odsłonę ...
Czytaj więcejArtystyczny Botaniczny
11 lutego
Czy wiesz, że Kamelia to siostra herbaty, która niegdyś skradła serca arystokratów? Camellia sinensis czyli ...
Czytaj więcej