Wystawa – Po drugiej stronie lustra
Zapraszamy na wyjątkową wystawę Malwiny Konopackiej – Po drugiej stronie lustra do 29 września Wazony, totemy oraz instalacje z pogranicza sztuk wizualnych i designu ukryto w szklarniach Ogrodu Botanicznego czy uda się je wszystkie odnaleźć też w Ogrodzie? To podsumowanie 10 lat pracy artystki.
– Malwina Konopacka od lat tworzy ceramikę łączącą funkcjonalność obiektu użytkowego i formę dzieła sztuki. Najnowszą serię ceramicznych przedmiotów pokryła warstwą, która staje się lustrzanym obliczem. Odchodząc od koloru i ilustracji, artystka oddała pole otaczającej rzeczywistości. Obiekty odbijając otoczenie w bezbłędnej tafli lustra, zyskują nowe kształty i znaczenia. Bezbłędnej? No właśnie, w pracach z kolekcji Po drugiej stronie lustra, Malwina Konopacka pyta, czy lustrzane odbicie mówi prawdę – mówi kuratorka wystawy Sylwia Szymaniak.
Wazon OKO i inne ceramiczne projekty Malwiny Konopackiej
Na wystawie można podziwiać wazon OKO, który zadebiutował podczas Tokyo Design Days w 2014 roku i pozostaje flagowym projektem Malwiny Konopackiej.
Forma nawiązuje do wzornictwa lat 60. XX wieku, a nazwa pochodzi od owalnych wgłębień w bryle wazonu. Był eksponowany na wielu wystawach w Polsce i za granicą, znajduje się w kolekcji stałej Muzeum Narodowego w Krakowie.
To właśnie wazon OKO dał początek serii ceramicznych projektów – wazonów, pater, mis, kubków i domowych drobiazgów, które Malwina Konopacka nazywa rodziną OKO. W latach 2014-2024 powstało 20 obiektów. Część z nich projektantka nazwała imionami swoich bliskich, wszystkie są wzajemnie powiązane detalami.
– Dotychczasowa historia moich projektów układa się w taki sposób, że choć nie są do siebie podobne, to coś po sobie dziedziczą – kulkę, falę, precel. Dlatego nazywam je ceramiczną rodziną OKO. OKO, bo od niego wszystko się zaczęło – tłumaczy artystka.
Wystawa Po drugiej stronie lustra, z rodziną OKO wszystko jest możliwe
Na wystawę artystka przygotowała dziesięć totemów. Część to swoisty prezent urodzinowy dla wazonu OKO – złożyła je z kolorowych elementów całej rodziny. Czasem w taki sposób, by podkreślić ich formę.
Siedem zwieńczonych ceramiczną kulką wazonów IRENA, każdy w innym szkliwieniu, wyrasta z kobaltowej podstawy. OKO przeplata się z IRENĄ, by wspólnie stworzyć dwuipółmetrową kolumnę. Są też zestawienia, w których artystka nie powściąga wyobraźni albo na zabawy pozwala córkom. Totem, w którym główną rolę odgrywa różowy wazon TERESA zaprojektowała, oczywiście, Teresa, odkrywając przy okazji, że IRENA z paterą MALWA na głowie wyglądają jak truskawka.
W kolekcji Lustra Malwina Konopacka prezentuje zaprojektowane przez dekadę obiekty pokryte lustrzaną warstwą. Nie ilustruje, nie koloruje, pozwala, by użytkowniczki i użytkownicy nadali im barwy.
– Moje pierwsze wazony bywały nonszalanckie. Zawłaszczały przestrzeń. Lustro to sygnał, że są gotowe wtopić się w otoczenie. Intryguje pozostawiając wiele możliwości do interpretacji – mówi Malwina Konopacka.
– Malwina Konopacka kolekcją Po drugiej stronie lustra robi następny, odważny krok w swojej twórczości, ale też w podejściu do projektowanego przedmiotu. Do charakterystycznych dla niej rozmachu, perfekcji i nowatorstwa dodaje iluzję optyczną. Pozwala obiektom zniknąć. Ceramiczne prace wtapiają się w otoczenie, by niespodziewanie wyłonić się z niego. Lustrzane rzeźby przeplatają się z bujną roślinnością, a ich organiczne kształty odnajdują się jako przedłużenie natury. Na wystawie w Ogrodzie Botanicznym odnajdujemy iluzję mimetyczną, iluzję rzeczywistości, ale też iluzję fantazji i fikcji – mówi kuratorka wystawy Sylwia Szymaniak.
– Dzięki obiektom artystycznym Malwiny Konopackiej możemy kontemplować kolekcje Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego bezpośrednio oraz jako twórcze ich przeobrażenia, bowiem lustrzane odbicia mogą wyostrzać, ale również zamazywać niektóre elementy przyrodniczego świata. Często też ogniskują naszą uwagę na trudno uchwytnych detalach, które zwykle jej umykają – pisze we wstępie do katalogu wystawy dyrektor Ogrodu Botanicznego UW, prof. dr hab. Marcin Zych, podkreślając, że sztuka od zawsze pozostaje w dialogu z naturą.
Kuratorka wystawy Sylwia Szymaniak dodaje: Malwina Konopacka kolekcją Po drugiej stronie lustra robi następny, odważny krok w swojej twórczości, ale też w podejściu do projektowanego przedmiotu. Do charakterystycznych dla niej rozmachu, perfekcji i nowatorstwa dodaje iluzję optyczną. Pozwala obiektom zniknąć.
Nie przypadkiem matronką kolekcji została Alicja znana z książek Lewisa Carrolla. Jej przeskok na drugą stronę lustra inspiruje artystki i artystów już od ponad 150 lat. Lewis Carroll użył lustra jako przejścia do świata, gdzie znane Alicji zasady nie mają zastosowania. Stało się ono bramą do eksploracji alternatywnej rzeczywistości, pełnej symboli i ukrytych znaczeń.
Malwina Konopacka pozwala nam zatrzymać się w stanie oczarowania, poczuć choć na chwilę, że przenieśliśmy się w inny wymiar.
– Co jest z drugiej strony, w wyobraźni, we śnie? Co jest rzeczywistością, a co iluzją? Czy lustrzane odbicie odzwierciedla czy zniekształca prawdę? Wydaje mi się to fascynujące – mówi Malwina Konopacka.
Premierowa wystawa kolekcji Po drugiej stronie lustra potrwa do 29 września.
Przypominamy, że Ogród Botaniczny UW jest otwarty w godzinach od 10.00 do 18.00 od poniedziałku do niedzieli. Szklarnie są otwarte od wtorku do niedzieli 10.00 – 18.00, ale ostatnie wejście jest o 17.40, a kasy są czynne do godz. 17.00.
Organizatorzy:
Malwina Konopacka Studio
Biuro Wystaw/ Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej
Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego
Partnerzy medialni: Vogue Living, Chillizet
Partnerzy: Ergo Hestia, NOKE Architects, Lazise, Lupo
Foto: PION Studio
Teksty: Aleksandra Boćkowska
Proj. oprawy graficznej: Ola Niepsuj
Produkcja: Magdalena Konopacka
Współpraca i wsparcie: Wit Konopacki, Tomek Bersz
Obiekty w kolekcji Po drugiej stronie lustra powstały w limitowanej serii. Po zakończeniu wystawy będą dostępne na stronie www.malwinakonopacka.com
Zapraszamy!