
Cykle edukacyjne
10 września
Święte drzewa
Mimo, że mamy już prawie XXI wiek, czas superszybkich komputerów i sąd kosmicznych ciągle jeszcze ...
Czytaj więcej– To inaczej zielnik, miejsce, w którym przechowuje się zasuszone rośliny, części roślin oraz różne obiekty, które są związane z roślinami i mają wartość naukową i historyczną. Okazy te mogą być także związane ze znanymi postaciami albo z określonymi wydarzeniami naukowymi i historycznymi.
Zasuszone rośliny przechowywane są na kartach zielnikowych i są skatalogowane. Dawniej herbariami lub herbarzami nazywano także książki, w których różne rośliny były opisywane i przedstawiane na rycinach. W herbarzach podawane były miejsca występowania roślin i ich zastosowanie. W Polsce znany jest na przykład zielnik Szymona Syreńskiego czy Marcina z Urzędowa.
– Bardzo często zielniki, oprócz wartości naukowej, niosą ze sobą pewien ładunek sentymentalny, wspomnieniowy. Praca z własnymi zielnikami to pewna retrospekcja tego, nad czym i gdzie się pracowało. Każda karta to zapis miejsca, czasu i historii, którą można „odczytać” z zasuszonej rośliny.
– Zielniki stanową bardzo ważny element dokumentacji naukowej w pracy z roślinami. Przede wszystkim zielnik jest dowodem na to, że jakaś roślina występowała w jakimś miejscu, w konkretnym czasie. Dlatego tak ważny jest maksymalnie precyzyjny opis każdego okazu.
Chyba najczęściej zielniki są obecnie wykorzystywane do badań filogenetycznych, czyli ustalania pokrewieństwa ewolucyjnego roślin. Badania takie prowadzi się z wykorzystaniem informacji o sekwencji DNA różnych części genomów roślinnych. Aby uzyskać takie sekwencje, korzysta się z materiału zielnikowego do izolowania DNA i powielania określonych markerów molekularnych. Z całkiem sporym sukcesem można w ten sposób pracować z zielnikami, które mają nawet po kilkaset lat. Mnie osobiście udawało się wyodrębniać DNA ze sto-, stopiędziesięcioletnich zielników. I to wszystko można robić siedząc sobie w laboratorium gdzieś w Europie i studiując rośliny z południowo-wschodniej Azji, czy z Antarktydy.
Egzemplarz zielnikowy jest także niezbędnym elementem opisu nowych gatunków – czymś w rodzaju odwołania, czy zakotwiczenia gatunku w konkretnym, typowym osobniku.
Nierzadko w publikacjach naukowych wykorzystuje się owady, które w zielniku razem z roślinami bywają zasuszane. To też cenne źródło informacji. Z zielnika można także pobierać niewielkie ilości materiału roślinnego, które mogą służyć do badań mikroskopowych np. ziaren pyłku czy anatomii różnych organów roślinnych.
Oczywiście dziś możemy badać rośliny bardziej szczegółowo niż odwołując się tylko do ich budowy morfologicznej czy anatomicznej, ale zielniki nie przestały być bardzo ważne. Był taki moment, kiedy zaczęto je uważać za archaiczny sposób dokumentacji naukowej, było to w momencie gwałtownego rozwoju nauk molekularnych, genetyki, biochemii itd. Zaczęto wręcz uważać, że zielniki są zbędne. Nie ma nic bardziej mylnego, ponieważ dziś potrafimy je wykorzystywać także do innych celów – chociażby do badań ekologii czy biologii roślin. Dzięki zielnikom możemy badać nawet relacje międzygatunkowe.
– Analiza zielników może nam sporo powiedzieć o zmianach morfologicznych, które następują w roślinach i są, na przykład, spowodowane zmianami klimatu. Przyjmijmy, że interesuje nas w jaki sposób podwyższone stężenie dwutlenku węgla i podwyższona temperatura wpływa na roślinę. Odwołując się do zielnika, możemy zatem popatrzeć jak zmieniało się zagęszczenie aparatów szparkowych na liściach konkretnego gatunku na przestrzeni wieków. W Europie jest wiele starych kolekcji zielnikowych, które mają po 200, 300 lat i więcej, i dają szanse na podobne porównania.
– Nasz obecny zielnik jest stosunkowo młody. Warto jednak wspomnieć, że na UW istnieją faktycznie dwa zielniki. Jeden, który historycznie był zielnikiem Ogrodu Botanicznego, jest obecnie Zielnikiem Wydziału Biologii UW (akronim WA). Wynika to z historii: Ogród Botaniczny jest starszy od Wydziału Biologii, ale obecnie wchodzi w skład jego jednostek. Początkowo to właśnie Ogród Botaniczny, założony w 1818 r. był centrum nauk botanicznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Michał Szubert, założyciel Ogrodu Botanicznego, wcześniej stypendysta Komisji Edukacji Narodowej, przebywał długo w Paryżu i tam pobierał nauki u wybitnych botaników francuskich. Z Paryża przywiózł zaczątek zielnika, który w dalszym ciągu istnieje i przetrwał zawieruchy wojenne. Przez stulecia z tej kolekcji rozwinął się obecny Zielnik Wydziału Biologii, który liczy sobie około pół miliona okazów. Jest jednym z bardziej znaczących herbariów w Polsce. Po II wojnie światowej zielnik ten przeszedł najpierw pod kuratelę Zakładu Systematyki i Geografii Roślin, a następnie Wydziału Biologii. Ogród Botaniczny dalej korzystał z jego zbiorów, ale Hanna Werblan-Jakubiec, ówczesna dyrektorka Ogrodu Botanicznego, wpadła na pomysł, by stworzyć bardziej podręczny zielnik, w którym gromadzone byłyby arkusze potrzebne do dydaktyki i dokumentacja kolekcji Ogrodu, jego projektów badawczych i wypraw naukowych. Stworzyliśmy więc nowy zielnik, który jest wpisany do Index Herbariorum (centralnego rejestru herbariów) pod akronimem WABG. Obecny zielnik Ogrodu jest więc mniejszy, bo jego historia jest krótsza.
– Kolekcja zawiera około 10 tysięcy kart zielnikowych. Znajdziemy w niej dokumentację badań prowadzonych w kraju i za granicą, szczególnie bogato są reprezentowane gatunki zbierane w południowo-wschodniej Polsce. Badacze z Ogrodu Botanicznego UW eksplorowali tamte obszary, między innymi tworząc plany zarządzania Wigierskiego Parku Narodowego czy Puszczy Romnickiej, inwentaryzując gatunki chronione, ginące i rzadkie. W tej części kraju toczyło się także wiele projektów badawczych, w których sam brałem udział. W zielniku jest sporo zbiorów z wypraw botanicznych, których celem było wzbogacanie kolekcji Ogrodu.
– Wszystkie nasze badania pozostawiają jakiś ślad w postaci kart zielnikowych. Chyba największy zestaw roślin zebranych do naszego zielnika z konkretnej wyprawy to jest kolekcja z wyjazdu do Iranu.
Powstało wtedy kilkaset kart zielnikowych bardzo interesujących dla nas roślin, m.in. z rodziny baldaszkowatych (Apiaceae). Szczególnie interesujące dla mnie były barszcze (rodzaj Heracleum), którymi się wtedy naukowo zajmowałem. Pamiętam taką historię, kiedy przekładałem zielniki w górach Elburs, na północy od Teheranu, a cała nasza ekipa biegała po skałach i znosiła mi rośliny.
Pamiętam ciekawe zdjęcie znad Bajkału, z gazetami poprzyciskanymi kamykami, żeby się suszyły i nie odleciały w dal.
Sam problem pozyskiwania gazet nie jest czasem wcale błahy. Jeżeli człowiek jedzie na badania autem, to transport gazet jest prosty – zabiera się je z domu, ale samolotem – to już jest problem.
Na przykład w czasie naszych badań w Izraelu na pustyni Negev stanęliśmy przed poważnym wyzwaniem – skąd wziąć gazety? Zapomnieliśmy zaopatrzyć się w nie w Tel Awiwie. Na szczęście okazało się, że gospodarz domu, który wynajmowaliśmy, pomógł nam i zdobył naręcze gazetek reklamowych z lokalnej drukarni . Dzięki temu nasz zielnik wzbogacił się o okazy szachownicy perskiej i innych okazów wczesnowiosennej flory pustynnej.
Mamy też sporo zbiorów z Bałkanów. Z USA mamy okaz sosny długowiecznej, który sam osobiście zebrałem w Górach Białych, obszaru, na którym rosną najstarsze drzewa na Ziemi. Te sosny długowieczne mogą mieć nawet po 5 tysięcy lat.
– Może zobaczyć różnorodność roślin, które normalnie nie występują razem i które pochodzą z bardzo różnych stref klimatycznych. Zielnik ukazuje budowę i wygląd konkretnej rośliny – jest przydatny wtedy, kiedy nie możemy zdobyć i obejrzeć żywego okazu. Dla studentów wykonujących badania naukowe, to także dokumentacja ich pracy, materiały do których wraca się później, aby dokonać bardziej szczegółowych oznaczeń lub pomiarów. W trakcie badań terenowych nie ma niekiedy czasu, aby zidentyfikować wszystkie napotkane okazy. W takich przypadkach zielnik stanowi coś w rodzaju notatki – czasem jest nawet na powrót nawilżany, żeby konkretnej części rośliny przywrócić trójwymiarowy, oryginalny kształt i przeanalizować jakieś istotne cechy, ważne na przykład dla oznaczenia gatunku.
– Najmniej inwazyjna technika, jeżeli chodzi o ludzi – to wymrażanie. Niestety zbiór zasuszonych roślin bywa smakowitym kąskiem dla różnych grzybów, owadów i innych bezkręgowców, które chętnie żywią się suszem roślinnym, nie pogardzając papierem z kart zielnikowych. Prędzej czy później zachodzi konieczność dezynfekcji każdych zbiorów zielnikowych. Kiedyś metody bywały naprawdę inwazyjne – związki rtęci, arsenu, formaldehyd, DDT. Bywa, że nadal w starych zielnikach znajdziemy karty zielnikowe potraktowane takimi chemikaliami. Niektóre pomieszczenia zielnikowe przystosowywano do gazowania. Raz na jakiś czas pomieszczenie jest szczelinie zamykanie i wypełniane gazem, na przykład dwutlenkiem węgla czy azotem. My na szczęście jesteśmy w tej dobrej sytuacji, że obecna kolekcja jest stosunkowo młoda i dostępne już były zamrażarki, w których dało się uzyskać bardzo niską temperaturę.
Zgodnie z zasadami, karta wypożyczona z zielnika, wracając do pomieszczenia zielnika powinna więc zostać umieszczona na kilka dni w temperaturze co najmniej -30°C. Chodzi o to, żeby wymrozić wszelkie żywe organizmy, które mogłoby taką kartę zielnikową zniszczyć.
– Bardzo dobrze wspominam najbogatszy zielnik na świecie, czyli zielnik Królewskich Ogrodów Botanicznych w Kew, gdzie spędziłem wiele wspaniałych dni w nieprzebranych zasobach tego herbarium.
Praca była dość ekstremalna, bo główne magazyny znajdują się w dolnych kondygnacjach, gdzie utrzymuje się dość niską temperaturę. Chodzi o to, by zachować odpowiedni klimat, niesprzyjający rozwojowi owadów, bo to wpływa na kondycję i długość przechowywania roślin. Pamiętam, że byłem tam w lecie i po prostu marzłem nieprzytomnie, więc co kilka godzin musiałem przejść się po słońcu. Z drugiej strony bardzo miło wspominam dni, które spędziłem w zielniku Ogrodu Botanicznego w Jałcie, na Krymie.
To stosunkowo nieduży zielnik, ale bardzo bogaty, jeśli chodzi o roślinność krymską, też w dużej mierze endemiczną. Pamiętam specyficzny zapach suszonych roślin, ciepło i skrzypiącą, piękną drewnianą podłogę.
Bardzo ciekawym zielnikiem, gdzie pracowałem był zielnik w Leiden, w Holandii. Poza moimi ulubionymi barszczami, miałem szansę oglądać tam niezwykle cenne zbiory zielnikowe z XVII wieku. Były to, między innymi, jedne z pierwszych zielników pomidorów przywiezionych z Ameryki – nie w postaci pojedynczych kart, ale wielkiej księgi, gdzie te rośliny były zasuszone. Miło też wspominam prace w zielniku Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jeżeli chodzi o polskie zbiory – to właśnie ten ostatni zielnik i zielnik Instytutu Botaniki PAN są największe. Po nich, pod względem wielkości zbiorów, jest zielnik Wydziału Biologii UW.
W zielnikach panuje taka specyficzna, miła atmosfera. Na ogół, szczególnie w starych zielnikach poza typowymi obiektami, czyli kartami zielnikowymi znajdują się też inne kolekcje związane z roślinami. To mogą być jakieś duże fragmenty roślin, zbiory nasion. Zielniki przechowują też rośliny przechowywane w alkoholu, formalinie – szczególnie jeśli to są jakieś mięsiste organy. Wszystko po to, żeby nie tracić ich trójwymiarowości i struktury. Wiadomo, że spłaszczanie, suszenie nie sprzyja na przykład miękkim owocom. Poza tym w starych herbariach znajdziemy często antyczne ryciny, plansze, które ilustrujące budowę rośliny.
– Funkcja zielników się zmienia – wchodzą w erę cyfrową. To bardzo ułatwia pracę z takimi kolekcjami i sprzyja też ich skutecznej ochronie. Kiedyś prosiło się kuratora zielnika o fizyczne przesłanie okazów z zielnika pocztą, co wiązało się zawsze z ryzykiem uszkodzenia materiału. Poza tym nie zawsze dostawało się to, co się chciało.
Dziś, dzięki cyfryzacji zbiorów zielnikowych, przed fizycznym kontaktem – możemy obejrzeć cyfrowy obraz każdej karty, co często wystarczy do niektórych celów badawczych, mamy też dostęp do ogromnej bazy danych, które do tej pory nie były dostępne. Przykładem jest projekt Herbarium Pomeranicum (Herbarium Pomorza), w którym brało udział kilka kolekcji zielnikowych, m. in. z Gdańska, Słupska i Szczecina. Stworzono archiwum około ponad 100 tysięcy zeskanowanych i otagowanych kart zielnikowych z konkretnym systemem wyszukiwania informacji.
To bardzo przydatne w pracy naukowej – także dla mnie. Przykładowo, jeden z moich niedawnych projektów naukowych dotyczył wielosiłu błękitnego (Polemonium caeruleum). To chroniona roślina z polskiej Czerwonej Księgi, której kilkanaście populacji badaliśmy pod kątem biologii zapylania i ewolucji strategii reprodukcyjnych.
Nasze tereny badawcze, położone głównie w północnej Polsce, wyselekcjonowaliśmy na podstawie danych literaturowych. Mimo że chętnie włączylibyśmy do naszego projektu więcej populacji wielosiłu, zdołaliśmy dogrzebać się do danych o zaledwie kilkunastu lokalizacjach. Już w trakcie projektu okazało się, że jest ich dużo więcej, ale wiedza o nich drzemie tylko w zielnikach. Wyobraźmy sobie, że jakiś badacz przed nami pracował w terenie, znalazł populację wielosiłu i jako dowód znaleziska zebrał w niej okaz zielnikowy. Okaz został zdeponowany w jednym z publicznych zielników – jednak z badań nie pojawiła się żadna publikacja. Taki fakt pozostaje więc nieznany szerszemu gronu botaników – z wyjątkiem tych, którzy natkną się na konkretną kartę zielnikową. .
W tej chwili, dzięki cyfryzacji herbariów, jesteśmy w stanie dotrzeć do takich informacji! Możemy wygenerować mapę występowania konkretnego gatunku na danym obszarze i w lepszy sposób planować badania, szacować stopień rzadkości roślin lub budować strategie ich ochrony.
Jeśli chodzi o nasze Herbarium, to nie doszliśmy jeszcze do etapu skanowania samych kolekcji, natomiast duża ich część jest dostępna w sieci w postaci opisu etykiet zielnikowych zawierających podstawowe dane o okazie (m.in. gatunek, lokalizacja, data zbioru). Dzięki międzynarodowym platformom skupiającym informacje o różnorodności biologicznej – na przykład Global Biodiversity Information Facility, dane takie, w tym opisy naszych kart zielnikowych, są dostępne dla badaczy z całego świata.
To narzędzie, które pozwala na różne ciekawe analizy właściwie bez wychodzenia z pokoju. Nie niepokoimy cennych kolekcji i jednocześnie mamy z nich bardzo dużo naukowego pożytku.
– To musi być najzwyklejsza, codzienna gazeta. Nie może być śliska, z połyskiem, kolorowa, nie powinna zawierać zszywek. Najlepsze są dzienniki z dość podłej jakości, miękkiego, chłonnego papieru – w naszych warunkach świetnie sprawdza się Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita czy Nasz Dziennik. To najtańszy i najporęczniejszy materiał, który dobrze przejmuje wilgoć z zasuszanych roślin. Ważne, żeby zebrana roślina wyschła jak najszybciej. W ten sposób unikamy pleśnienia, a okaz najlepiej się zakonserwuje. Nie straci swoich cech, nawet kolor kwiatów udaje się czasem zachować. Trzeba także pamiętać, że w trakcie suszenia okazy muszą być często przekładane, a zawilgocone gazety trzeba zastępować suchymi do momentu całkowitego wyschnięcia rośliny. Dopiero wtedy okaz taki nakleja się w odpowiedni sposób na kartonową kartę zielnikową, opatruje etykietą i, po dezynfekcji, umieszcza w zielniku.
– Dziękujemy za rozmowę.
19.08.2025
Naszym rozmówcą jest dyrektor Ogrodu Botanicznego UW, prof. dr hab. Marcin Zych – biolog, badacz ewolucjonista, etnobotanik, od lat zajmujący się skomplikowanymi relacjami roślin z zapylaczami. Więcej →
Cykle edukacyjne
10 września
Mimo, że mamy już prawie XXI wiek, czas superszybkich komputerów i sąd kosmicznych ciągle jeszcze ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
19 sierpnia
A czym dla Was są słoneczniki? Wspomnieniem lata czy może ulubionym motywem w malarstwie? W ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
19 sierpnia
Co to jest Herbarium? – To inaczej zielnik, miejsce, w którym przechowuje się zasuszone rośliny, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
12 sierpnia
Georgia O’Keeffe (1887-1986) była amerykańską modernistyczną malarką, której kariera artystyczna trwała aż siedem dekad. W swoich obrazach ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
12 sierpnia
Antonio Gaudi (1852-1926) jest uważany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej oryginalnych architektów. Jego projekty ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
24 czerwca
Janowa lilia, leluja, leliwa – czyli lilia złotogłów (Lilium martagon) – to jedna z najpiękniejszych ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
6 czerwca
Obaj artyści malowali je wielokrotnie, wnikliwie oddając subtelne piękno ich kwiatów i architektoniczne wręcz konstrukcje ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
14 maja
Piękno tych niezwykłych kwiatów zachwyca ludzi od starożytności. Historia ich uprawy rozpoczęła się ok. 4000 ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
7 maja
Kariera malarska Rachel Ruysch rozpoczęła się w drugiej połowie XVII wieku, zwanego Złotym Wiekiem Kultury ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
16 kwietnia
Tulipany zajmują pierwsze miejsce na liście uprawianych na świecie roślin ozdobnych. Skąd przybyły do Europy? ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 kwietnia
Po roku roślin włóknodajnych i barwierskich, roku zapachowym i detektywistycznym przyszedł czas na kolejną odsłonę ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
11 lutego
Czy wiesz, że Kamelia to siostra herbaty, która niegdyś skradła serca arystokratów? Camellia sinensis czyli ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
20 grudnia
W święta przystrajamy nasze domy piękną rośliną zwaną „Gwiazdą Betlejemską”. Nazwa ta pochodzi od czerwonego wyglądu ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
19 listopada
Czy słyszeliście o roślinach, które trzymają owady niczym w więzieniu, a czas odsiadki dostosowują do ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
20 września
Przenieś się z nami w czasie – 100, 500, a nawet 5 tysięcy lat wstecz! ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 września
Czy jabłkiem można się zatruć? To pestka! I nie tylko jabłkiem. W cyklu Detektywistyczny Botaniczny ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 września
Zawiera substancję 6 tysięcy razy bardziej trującą od cyjanku, a coraz powszechniej zdobi nasze ogrody. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 września
Czy wiecie z jakiego drewna w dawnych czasach żony wyrabiały kielichy by systematycznie podtruwać swych ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Kanianka pospolita (Cuscuta europaea) to trująca roślina jednoroczna. Występuje w Europie, w północnej Afryce (Algieria) ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Oto opowieść o kukurydzy, fasoli i dyni – czyli trzech siostrach, które dotarły do Polski ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
19 lipca
Dziś opowiemy Wam o biologii, budowie, uprawie oraz pielęgnacji hortensji, które bez wątpienia można nazwać ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Czy wiecie jaką roślinę wykorzystywano w starożytnym Egipcie i Persji do przygotowania zatrutych strzał? Sporo ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
12 lipca
Jakie rośliny trujące mylimy najczęściej z jadalnymi? Łudząco podobne bywają do siebie rośliny z rodziny ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 lipca
Te rośliny nie wytwarzają ani kwiatów ani nasion. Jak więc się rozmnażają? Mowa o paproci. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 lipca
A cóż to za jegomość o malowniczych kwiatach, które zdobią ogrody i bukiety? Czyżby coś ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
28 czerwca
Pływacze, (Utricularia) – te niepozornie wyglądające rośliny to najszybciej poruszające się rośliny mięsożerne na świecie. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
28 czerwca
Ta, z pozoru zwykła bylina używana była wraz z innymi ziołami do sporządzania “maści czarownic”, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
26 czerwca
Złotokap Waterera – piękny krzew o żółtych kwiatach przyciąga dekoracyjnym wyglądem, kryje w sobie jednak ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
26 czerwca
Przedstawimy niezwykłą roślinę – mandragorę lekarską (Mandragora officinarum, M.acaulis, M.vernalis, Atropa mandragora), którą możecie Państwo ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 czerwca
Dzbanki darlingtonii wyglądem przypominają węże gotowe do ataku. Kolorowym liściem wabią owady, które wchodzą do ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
28 grudnia
W kolekcji Ogrodu Botanicznego UW jest obecnie 59 taksonów (gatunków i odmian) aloesów. Najstarsza informacja ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Produkcja mleka owsianego wpływa na środowisko. Röös, Patel, & Spångberg (2016) porównali i zmierzyli wpływ ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Cykle edukacyjne
4 sierpnia
Według Organizacji Narodów Zjednoczonych, do 2050 roku liczba ludzi na świecie wzrośnie do 9,8 miliarda ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Niektórzy myślą, że tofu jest wymysłem wegan czy wegetarian, ale tak naprawdę pochodzi z dalekich ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Pomidory (Solanum lycopersicum) należą do śmiercionośnej rodziny psiankowatych i ze względu na tę przynależność były ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Soczewica (Lens culinaris Medik.) jest rośliną strączkową, która została udomowiona na Bliskim Wschodzie wraz z ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Siemię lniane to nasiona lnu zwyczajnego (Linum usitatissimum), który jest jednorocznym ziołem należącym do rodziny ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Owies zwyczajny (Avena sativa ) to roślina należąca do rodziny wiechlinowatych. Została udomowiona w czasach ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Czosnek dziwny (Allium paradoxum) często zbytnio rozprzestrzenia się w Ogrodzie Botanicznym. Nie jest łatwo pozbyć ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Nazywana mylnie cieciorką (cieciorka to inna roślina – Coronilla) lub grochem włoskim – ciecierzyca (Cicer ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Wilec ziemniaczany, batat czy patat to nazwy stosowane zamiennie, a dotyczą jednej rośliny. Jej łacińska ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
W stanie dzikim sezam indyjski nie jest znany. Jest to jedna z najstarszych roślin oleistych ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Fistaszki – lubią je przecież nie tylko słonie z kreskówek, fistaszki to dokładnie Orzacha podziemna (Arachis ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Soja, tak jak groch czy fasola, należy do rodziny bobowatych. Jest rośliną roczną, dorasta do ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Nie ma dokładnych informacji o tym, gdzie gatunek Oryza sativa został udomowiony, choć szczątki materiału ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Banany to ważny owoc pod każdym względem – konsumpcyjnym, handlowym i produkcyjnym. Połowa produkcji bananów ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Czy Król Rock’n’Rolla lubił tosty? Tak (!) i to na dodatek – z bananami w ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Do rodzaju banan zaliczanych jest ok. 60 gatunków roślin będących dużymi roślinami zielnymi (niezdrewniałymi), bylinami, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Marchew zwyczajna (Daucus carota). Występuje dziko w całej Europie (jej zasięg omija jedynie Skandynawię i ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
4 sierpnia
Migdał czy też migdałowiec (Prunus dulcis) to jedno z najwcześniej udomowionych drzew orzechowych Starego Świata, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Goździkowiec korzenny (Syzygium aromaticum), inaczej czapetka, to zimozielone drzewo z rodziny Mirtowatych dorasta do 15 ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Gdyby nie pomarańcze nie byłoby odkryć geograficznych. 500 lat temu, gdy Kolumb odkrywał Amerykę, marynarze ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Pomarańcza słodka jest najważniejszym spośród cytrusów. Jest to drzewo dorastające nawet do 15 m wysokości ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
W medycynie azjatyckiej kłącze imbiru uchodzi za „gorące”, mówi się, że powoduje ogień w ciele. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Izabella Kirpluk zabierze nas pod Olimp w Grecji. Izabella Kirpluk była w Ogrodzie Botanicznym kuratorem ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Z Izabelą Kirpluk odwiedzimy Słowację. Roślinę, którą dziś poznacie spotkaliśmy podczas jednej z naszych ogrodowych ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Izabella Kirpluk pokazuje nie tylko piękno przyrody i krajobrazów w połączeniu z zachwycającymi gatunkami roślin, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Tę porcję informacji z cyklu „Ulubione rośliny z podróży botanika” przygotowała dla Was Izabella Kirpluk, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
W podróż na Wyspy Kanaryjskie zabierze nas Izabella Kirpluk. Myślę, że każdy, kto odwiedza jakieś ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Izabella Kirpluk zabierze nas na Zakarpacie w legendarną „Dolinę Narcyzów” w pobliżu miasta Chust. Izabella ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Dorota Szubierajska zabierze nas do przepięknego ogrodu naszych południowych sąsiadów. Dorota Szubierajska to wieloletnia kuratorka ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Kuratorka roślin tropikalnych – Joanna Bogdanowicz – zabierze nas w kilka podroży naraz i odkryje ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Wraz z dyrektorem Ogrodu Botanicznego dr. hab. Marcinem Zychem zabieramy Was na pogranicze Kalifornii i ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Żeby spotkać wyjątkowe okazy roślin, nie trzeba odbywać dalekich podróży. Zapraszamy w okolice Mińska Mazowieckiego ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Wyruszamy na Wyspy Kanaryjskie śladami Wojtka Podstolskiego. Ten niewielki fragment bogatej i zróżnicowanej flory Wysp ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Na Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych zabrał nas dr hab. Marcin Zych, dyrektor Ogrodu Botanicznego, biolog, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Do Laponii na chwilę zabrała nas Agnieszka Krzyk, która pracuje na Wydziale Biologii UW od ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Do południowego Kazachstanu zabrała nas Agnieszka Krzyk, która pracuje na Wydziale Biologii UW od 22 ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Dzisiaj chciałabym opowiedzieć Państwu o dwóch endemicznych gatunkach Krety, które miałam przyjemność oglądać kilka lat ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
W góry Pamiru Wschodniego zabrała nas Agnieszka Krzyk, która pracuje na Wydziale Biologii UW od ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
3 sierpnia
Tę porcję informacji z cyklu „Ulubione rośliny z podróży botanika” przygotowała dla Izabella Kirpluk, która ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Przedstawiamy ostatni charakterystyczny gatunek flory przedwiośnia, czyli ziarnopłon wiosenny, zwany też przez botaników jaskrem wiosennym ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Przedstawimy niezwykłą roślinę – mandragorę lekarską (Mandragora officinarum, M.acaulis, M.vernalis, Atropa mandragora), którą możecie Państwo ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Kolejną wczesnowiosenną rośliną, którą chcemy Państwu przedstawić jest przepiękna cieszynianka wiosenna (Hacquetia epipactis). Jak tylko ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Dzisiaj przyjrzymy się bliżej przylaszczce pospolitej, którą możecie spotkać też pod nazwą – przylaszczka trojanek ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Wczesna wiosna to również czas kwitnienia ciemierników (Helleborus), przepięknych roślin należących do rodziny jaskrowatych (Ranunculaceae). ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Śnieżyczka przebiśnieg i śnieżyca wiosenna. Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis), zwana też po prostu przebiśniegiem, pojawiła ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Lepiężnik różowy kwitnie od marca do maja. Jest jedną z najwcześniej kwitnących roślin. Kwiaty rozwijają ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Rozpoczynamy dziś nowy cykl edukacyjny o roślinach wiosennych, bo wiosna coraz śmielej zagląda do naszego ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Chcemy przedstawiać Wam ostatnią grupę w ramach klasyfikacji form życiowych według Raunkiaera terofity – inaczej ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Dzisiaj zajmiemy się inną ważną grupą kryptofitów (skrytopączkowych) w ramach klasyfikacji Raunkiaera, czyli roślinami błotnymi ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
O przystosowaniach roślin do zimowania przyszedł czas na kryptofity – inaczej rośliny skrytopączkowe, których pąki ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Kolejnym hemikryptofitem jest naparstnica zwyczajna. Digitalis grandiflora, należąca do rodziny trędownikowatych (Scrophulariaceae). U naparstnicy zwyczajnej, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Kolejna grupa roślin, jakiej się dziś przyjrzymy to hemikryptofity (naziemnopączkowe). To grupa roślin, u których ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Wrzosiec krwisty zwanym też wrzoścem czerwonym albo wrzoścem wiosennym (Erica carnea, Erica herbacea) posiada pączki ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Skalnica gronkowa jest wieloletnią, zimozieloną byliną, tworzącą gęste darnie złożone z charakterystycznych, licznych półkolistych różyczek ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Nie ustajemy w przyglądaniu się formom życiowym wg Raunkiaera, czyli przystosowaniom roślin do przeżywania niekorzystnej ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Wawrzynek wilczełyko (Daphne mezereum) ma pączki wąskojajowate, na szczycie zaostrzone, okryte luźnymi łuskami. Pączki boczne ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Dziś przyjrzymy się fanerofitowi krzewiastemu – leszczynie pospolitej (Corylus avellana), należącej do rodziny brzozowatych (Betulaceae), ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Kolejnym gatunkiem drzewiastym − fanerofitem − któremu dziś się przyjrzymy jest buk pospolity inaczej zwany ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Chcemy Was namówić do przyglądania się roślinom właśnie o tej porze roku, żeby zobaczyć, jak ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Bliski i daleki, pospolity, a jednak niezwykły, oplatający swoimi pnącymi się wokół podpór pędami inne ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Jej łacińska nazwa oznacza “słodki korzeń”, Glycyrrhiza glabra. Faktycznie, jest 40 razy słodsza od cukru. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Rzep, łopuch, dziad – ludowe nazwy łopianu odzwierciedlają dokładnie odczucia, jakie nam towarzyszą, gdy niechcący ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Rokitnik zwyczajny (Hippophae rhamnoides), zwany na wschodzie „oblepichą”. W Polsce naturalnie występuje na wybrzeżu Bałtyku, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Krzak. Przydomowy, bliski. Można do niego podejść i oddać mu swoje choroby. Nie można za ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Dziś przypomnimy sobie aromat suchej łąki lub przydroża o piaszczystym gruncie. Czy wąchaliście kiedyś aromatyczną ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Czy macie swoje ulubione zapachy? Może niektórzy z Was znają i dobrze kojarzą pewien słodko-korzenny ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Krzewy o liliowych kwiatach zalewają nasz wiosenny widnokrąg, cieszą oczy i wabią zapachem. Czy myśleliście ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Warto rozejrzeć się za tym, co rośnie za domem. Gdy spojrzymy uważnie na łąkę, trawnik ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Czy Wy także nie możecie się nasycić widokiem kwitnących drzew i krzewów na wiosnę? Dzisiaj ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Karol Wielki, zapytany o to, czym są zioła, odpowiedział: „przyjacielem medycyny i sławą kucharza”. I ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Na łące lub w ogrodzie możemy zbierać kwiaty chabrów bławatków, dzikiej róży, cykorii podróżnik, lawendy, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Dziurawiec zwyczajny (Hypericum perforatum). Krąży o nim wiele świętojańskich opowieści. Przyjrzyjmy się tej roślinie. Na ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
2 sierpnia
Co to za tajemnicza roślina, co zwraca na siebie uwagę, czepiając się haczykowatymi włoskami naszych ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Tym razem dwa gatunki nawłoci (Solidago): nawłoć późna i kanadyjska – które należą obecnie do ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Bożodrzew gruczołowaty, ajlant wyniosły (Ailanthus altissima, A.glandulosa). Jest szeroko rozprzestrzenionym, bardzo inwazyjnym gatunkiem obcym. Uważany ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Róża pomarszczona (Rosa rugosa) – przywołuje na myśl smak słodkiej konfitury, ale musicie wiedzieć, że ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Słonecznik bulwiasty, topinambur (Helianthus tuberosus) należy do średnio inwazyjnych gatunków obcych, szeroko rozprzestrzenionych w Polsce. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Łubin trwały, Lupinus polyphyllus, należy do roślin mrozoodpornych i mało wrażliwych na niedobory wody. Tak ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Kolczurka klapowana (Echinocystis lobata). Inwazyjny gatunek, o którym wiadomo, że w przypadku uwolnienia do środowiska ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Gigantyczne barszcze (Heracleum), inwazyjne rośliny w północnej i środkowej Europie, a także na innych kontynentach, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Rdestowiec ostrokończysty, rdestowiec japoński, rdest ostrokończysty (Reynoutria japonica) Rdestowiec sachaliński, rdest sachaliński (Reynoutria sachalinensis). Rdestowiec ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Wiemy już, że niektóre obce gatunki doskonale funkcjonują tam, gdzie się przypadkowo lub celowo znalazły. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Dziś kilka słów o szarłacie szorstkim (Amaranthus retroflexus), należącym do rodziny szarłatowatych (Amaranthaceae). Choć jego ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Żółtlice (Galinsoga) – owłosiona, zwana też włochatą (Galinsoga ciliata, G. quadriradiata) i drobnokwiatowa (Galinsoga parviflora) ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Powojnik pnący (Clematis vitalba) jest antropofitem (kenofitem) zadomowionym w Polsce. Ma on u nas status ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Występuje w górach środkowej i południowo-wschodniej Europy, na Kaukazie i w Azji Mniejszej. W Polsce ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Robinia akacjowa, grochodrzew akacjowy, robinia biała (Robinia pseudoacacia) zwana często błędnie „akacją” (akacja to rodzaj ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Gatunki nawłoci, o których chcemy dziś wspomnieć, są roślinami miododajnymi, które obficie kwitną na przełomie ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Sumak octowiec, sumak odurzający (Rhus typhina) – w tle zdjęcia oraz Szczaw omszony (Rumex confertus) ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Na terenie Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego występuje między innymi gliniarz naścienny, Sceliphron destillatorium osiągający nawet ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
W Ogrodzie Botanicznym poza ogrodnikami możemy spotkać owadzich opiekunów tutejszej flory. Owady pełnią rozmaite funkcje ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
1 sierpnia
Owady te należą do rodziny chrząszczy biedronkowatych (Coccinellidae). Jest to grupa owadów stosunkowo powszechnie występująca ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Aster gawędka należy do rodziny astrowatych, złożonych (Asteraceae, Compositae). Jest gatunkiem zachodnioeuropejskim, środkowoeuropejskim i zachodniosyberyjskim, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
W naszym Ogrodzie kwitną obecnie dwa gatunki z rodzaju ciemiężyca (Veratrum): czarna (V. nigrum) i ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium, Asplenium scolopendrium, Scolopendrium vulgare). Języcznik należy do rodziny zanokcicowatych (Aspleniaceae). W ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Pełnik europejski (Trollius europaeus) jest gatunkiem objętym w Polsce ścisłą ochrona, wymaga ochrony czynnej, a ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Czosnek niedźwiedzi jest gatunkiem z rodziny amarylkowatych (Amaryllidaceae), objętym w Polsce częściową ochroną gatunkową. Oznacza ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
(Parietaria officinalis), zwana też pomurnikiem lekarskim. Jest archeofitem (dawnym przybyszem), rośliną zadomowioną na siedliskach ruderalnych, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Tojady (Aconitum) to pięknie kwitnące o tej porze roku, chronione i w większości zagrożone gatunki ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Długosz królewski (Osmunda regalis) jest kolejną rośliną chronioną, która chcemy Państwu przypomnieć. Jest jedynym w ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Pokrzyk wilcza jagoda (Atropa belladonna) jest taksonem bliskim zagrożenia i objętym ochroną gatunkową w Polsce. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Kłokoczka południowa (Staphylea pinnata) jest taksonem objętym ścisłą ochroną gatunkową. W Polsce osiąga północną granicę ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Marsylia czterolistna (Marsilea quadrifolia) jest taksonem wymarłym w stanie dzikim na swoich naturalnych stanowiskach na ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Grzybieńczyk wodny (Nymphoides peltata, Limnanthemum nymphoides) jest jedną z tych roślin, które są narażone na ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Lilia złotogłów – Lilium martagon – jest jedną z najpiękniejszych roślin dziko rosnących w Polsce ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Powojnik prosty (Clematis recta) jest gatunkiem bliskim zagrożenia i jedynym przedstawicielem rodzaju Clematis, który w ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Przedstawiamy Państwu tylko ten jeden gatunek, choć wszystkie rodzime gatunki należące do rodzaju Orobanche objęte ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Len złocisty jest gatunkiem pontyjsko-pannońskim, który na obszar Europy Środkowej trafił szlakiem południowo-wschodnim. Gatunek ten ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Mlecznik nadmorski (Glaux maritima, Lysimachia maritima) należy do rodziny pierwiosnkowatych (Primulaceae) i jest taksonem narażonym ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Dyptam jesionolistny (Dictamnus albus) jest gatunkiem chronionym i krytycznie zagrożonym w Polsce. Obecnie znane są ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
3 część opowieści o chronionych storczykach i już ostatnia. Tym razem pokażemy gatunki, które wymagają ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
W Polsce występuje 46 gatunków storczyków, choć uwzględniając podgatunki (uznawane przez niektórych badaczy za osobne ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Storczyki są roślinami stosunkowo wrażliwymi na zmiany warunków siedliskowych, a przez to silnie zagrożonymi wymarciem. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Różanecznik żółty, azalia pontyjska, zielina (Rhododendron luteum, Rhododendron flavum, Azalea pontica) jest gatunkiem chronionym i ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Ochrona gatunkowa roślin ma na celu zapewnienie przetrwania i zachowanie właściwego stanu ochrony taksonów dziko ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
31 lipca
Jest to zagadnienie, które w gruncie rzeczy, leży u podstaw naszej misji. Będziemy chcieli pokazać ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
18 lipca
Wyniki. Czy czekaliście już niecierpliwie na wyniki wiosennych i letnich badań naszego zespołu naukowego? My ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
18 lipca
Czy rozmiar ma znaczenie – czyli czy większe kwiaty więcej obiecują i oferują zapylaczom? W ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
18 lipca
Wspominając letnie ciepłe dni – wielu z Was zapewne marzyło, aby się na chwilę zanurzyć ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
18 lipca
Sezon urlopowy w pełni, ale dla Botaniczek i Botaników z naszego Ogrodu (choć pewnie nie ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
18 lipca
Badania m.in. szachownic w mieście, w ramach swojej pracy magisterskiej prowadzi Barbara Płaskonka z pomocą ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Poniżej parę słów – o jasnocie purpurowej (L. purpureum). Rodzaj Lamium należy do rodziny jasnotowatych, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
To dwa gatunki z rodzaju jasnota (Lamium). Rodzaj Lamium należy do rodziny jasnotowatych, wargowych (Lamiaceae, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Bieluń dziędzierzawa (Datura stramonium), gatunek należący do rodziny psiankowatych (Solanaceae). W Polsce występuje pospolicie na ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus), nie wydaje się wcale oczywistym gatunkiem dla miejsc ruderalnych, możemy go ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Mierznica czarna (Ballota nigra), należy do rodziny jasnotowatych, wargowych (Lamiaceae, Labiatae). We florze polskiej mierznica ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Lnica pospolita (Linaria vulgaris) – zalicza się ją do rodziny babkowatych (Plantaginaceae), a jeszcze niedawno ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Przybliżymy Wam dwa kolejne gatunki mikołajków (Eryngium), które możemy spotkać na polskim niżu są to: ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Marchew zwyczajna (Daucus carota), to roślina, którą latem często możemy spotkać kwitnącą a nawet już ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Starzec wiosenny (Senecio vernalis) jest dość oryginalnym gatunkiem, który zaczyna swoje kwitnienie w maju i ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Przyjrzymy się cieciorce pstrej (Coronilla varia, Securigera varia) z rodziny motylkowatych, bobowatych (Papillionaceae, Fabaceae). Występuje pospolicie ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Nostrzyk żółty (Melilotus officinalis) jest jednym z ośmiu gatunków nostrzyków, które można spotkać w Polsce. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Przedstawiamy chrzan pospolity (Armoracia rusticana, A. lapathifolia, A. sativa, Cochlearia armoracia, Rorippa rusticana), należący do ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Krwawnik pospolity (Achillea millefolium) jest gatunkiem rodzimym, który o tej porze roku gdzieniegdzie jeszcze kwitnie. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Tę roślinę na pewno widzieliście już wcześniej pod swoimi stopami. Bniec biały (Melandrium album, Silene ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Z tych roślin, które możecie je spotkać na spacerach w pobliżu domu prezentujemy Cykorię podróżnik ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Kielisznik zaroślowy (Calystegia sepium) jest kolejnym gatunkiem z rodziny powojowatych (Convolvulaceae), który chcemy Państwu przedstawić ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Rdestówka zaroślowa (rdest zaroślowy), Fallopia dumetorum (Polygonum dumetorum) uważana jest w Europie za gatunek rodzimy. ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Istnieją dwa gatunki ambrozji, z których jeden należy do tych, które możemy spotkać przy drodze ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Przegorzan kulisty (Echinops sphaerocephalus) jest kenofitem, czyli młodszym przybyszem. Przywędrował do Polski z południowo-wschodniej Europy, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Tym razem napotkaliśmy roślinę bardzo toksyczną. Bieluń dziędzierzawa (Datura stramonium) jest okazałą rośliną roczną, sięgającą ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Roślinę pewnie dobrze znacie, towarzyszy nam przez całe lato, a jej żółte kwiaty trudno przeoczyć ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Piękne różowe kwiaty groszku bulwiastego najczęściej spotkacie pośród łanów zbóż. Groszek bulwiasty (Lathyrus tuberosus) jest ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Jasnota biała, roślina jasnoty białej (Lamium album) przypomina swym wyglądem znaną powszechnie pokrzywę zwyczajną (Urtica ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Pasternak zwyczajny (Pastinaca sativa) jest rośliną, którą część z nas kojarzy jako warzywo, ale mało ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Farbownik lekarski (Anchusa officinalis) to pięknie kwitnąca roślina. O tej porze roku przyciąga nasz wzrok ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Kolejna roślina w naszym cyklu o roślinach, których nie zauważamy to Lepczyca rozesłana (Asperugo procumbens). ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Powój polny (Convolvulus arvensis). Jest rośliną powszechnie spotykaną na siedliskach ruderalnych m.in. na przydrożach, nieużytkach, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens) jest gatunkiem rodzimym, który na siedliskach synantropijnych jest apofitem ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Raczej ich nie zauważamy, są niepozorne, niewielkie, może nawet niezbyt urodziwe, nie zwracają naszej uwagi ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Wiemy już, że miasta, choć rozwijają się nadzwyczaj dynamicznie i zajmują nowe tereny, mogą być ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
17 lipca
Badania m.in. szachownic w mieście, w ramach swojej pracy magisterskiej prowadzi Barbara Płaskonka z pomocą ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Porcję informacji naukowych przygotowała dziś Justyna Ryniewicz, doktorantka Wydziału Biologii UW, która zajmuje się biologią ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Przyjrzymy się metodom ochrony roślin przed dużymi roślinożercami. Jak uchronić miękkie tkanki przed uzbrojonymi w ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Porcję informacji naukowych przygotowała Justyna Ryniewicz, doktorantka Wydziału Biologii UW, która zajmuje się biologią zapylania ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
O komunikatach pomiędzy roślinami a wektorami nasion opowiedział Mateusz Skłodowski – botanik, ekolog, edukator. Niektóre ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Porcję informacji naukowych przygotowała Justyna Ryniewicz, doktorantka Wydziału Biologii UW, która zajmuje się biologią zapylania ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
O sposobach roślin na ochronę przed roślinożercami opowiedział nasz były kolega z Pracowni Edukacji Ogrodu ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Z tematem komunikacji między roślinami tego samego gatunku rozprawiła się dr Katarzyna Roguz, która obecnie ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
O komunikatach pomiędzy roślinami a roślinożercami opowiedział nasz kolega z Pracowni Edukacji Ogrodu Botanicznego Mateusz ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Z nikotyną w tytoniu rozprawiła się Katarzyna Roguz, która kilka miesięcy temu wróciła z rocznego ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Złodziei kwiatowych tropiła Katarzyna Roguz, która kilka miesięcy temu wróciła z rocznego postdoca (staż podoktorski) ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Zjadaczy kwiatów tropiła Katarzyna Roguz, która kilka miesięcy temu wróciła z rocznego postdoca (staż podoktorski) ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Porcję informacji naukowych na temat komunikacji roślin z zapylaczami przygotowała Justyna Ryniewicz, doktorantka Wydziału Biologii ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Porcję informacji naukowych przygotowała Justyna Ryniewicz, doktorantka Wydziału Biologii UW, która zajmuje się biologią zapylania ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Porcję informacji naukowych przygotowała Justyna Ryniewicz, doktorantka Wydziału Biologii UW, która zajmuje się biologią zapylania ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
13 lipca
Wstęp do nowego cyklu edukacyjnego napisał dr hab. Marcin Zych, dyrektor Ogrodu Botanicznego UW, biolog, ...
Czytaj więcejCykle edukacyjne
25 maja
Jest przyprawą używaną do przygotowywania potraw na całym świecie, często jest też składnikiem mieszanek korzennych ...
Czytaj więcej